دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1395 - 14:49

ضرب آهنگ کاهش در بازار جهانی نفت خام 

قیمت نفت خام در اواخر ماه ژوئیه نزولی شد تا امیدواری هایی که مبنی بر رشد قیمت نفت قوت گرفته بود، کمرنگ شود.
کد خبر : 105167

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر عوامل متعددی اثرگذار بوده‌اند،‌البته در این بین اتفاقاتی نیز به تقویت بازار و قیمت‌ها کمک و از سقوط بیشتر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی پیشگیری کرد.


کارشناسان ١٩ عامل اثرگذار را در نوسان ها و کاهش قیمت نفت در ماه ژوئیه ٢٠١٦ موثر می‌دانند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش شمار دکل‏‌های نفتی حفاری فعال آمریکا، کاهش خالص وضعی خرید بورس‌بازان در بازار بورس نیویورک (نایمکس)، تقویت ارزش دلار، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و افزایش تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن عنوان کرد.


افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی در اروپا، کند شدن رشد تقاضای نفت در آسیا، افزایش تولید نفت‏ خام و میعانات گازی روسیه، کاهش ١/٨ درصدی صادرات آلمان در ماه مه و افزایش هفتگی تولید نفت ‏خام آمریکا از دیگر عوامل تاثیرگذار برکاهش قیمت نفت است.


همچنین حمله به تاسیسات نفتی نیجریه، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا، کاهش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در ماه ژوئن، رشد اقتصاد چین، کودتای نظامیان در ترکیه، واردات نفت هند و اعتصاب‌ها در صنعت نفت نروژ از عوامل تقویت کننده قیمت نفت در این بازار بوده که از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرده است.


افزایش نگرانی‌ها درباره پیامدهای منفی رشد بیش از حد ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان سبب شد قیمت نفت کاهش یابد.


در واقع رشد بیش از حد ذخیر‌ه‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی در جهان سبب شد امیدواری معامله‌گران نسبت به بازگشت توازن به بازار، کمرنگ شود.


همچنین سطح ذخیره سازی بنزین در آمریکا به مرز اشباع رسیده، در حالی که فصل اوج مصرف این سوخت به پایان خود نزدیک می‌شود.


یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت را می‌توان افزایش سطح ذخیره سازی نفت خام در کشور چین عنوان کرد.


طبق اعلام رسانه های رسمی چین، سطح ذخیره سازی تجاری نفت خام این کشور نیز در پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی نسبت به ماه پیش از آن ٠,٥ درصد رشد داشت. این در حالی است که سطح ذخیره سازی فرآورده های نفتی این کشور ٢.٩ درصد کاهش یافت.


کاهش قیمت نفت در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش قیمت ها با روند صعودی خود به بالای 50 دلار نیز رسیده بودند و همین امر نگرانی‌ها را مبنی بر افزایش فعالیت کشورهای نفت‌خیز و تولید بیشتر و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها تقویت کرده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته